عصر کرد

آخرين مطالب

انتقاد منیژه محامدی از تئاتر تجاری: تماشاگر برای دیدن بازیگر می‌آید، نه تئاتر | منیژه محامدی: تا زمانی که تماشاگر فقط برای دیدن بازیگر به سالن می‌آید تئاتر شکل نمی‌گیرد سیاسی

انتقاد منیژه محامدی از تئاتر تجاری: تماشاگر برای دیدن بازیگر می‌آید، نه تئاتر | منیژه محامدی: تا زمانی که تماشاگر فقط برای دیدن بازیگر به سالن می‌آید تئاتر شکل نمی‌گیرد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - منیژه محامدی، کارگردان باسابقه تئاتر، با انتقاد از رواج حضور بازیگران چهره و نگاه تجاری به تئاتر، تاکید می‌کند که تا زمانی که تماشاگر صرفاً برای دیدن بازیگر به سالن می‌آید، تئاتر واقعی شکل نمی‌گیرد. او که این روزها مشغول ترجمه و نگارش خاطراتش است، از تغییر فضای تئاتر در ایران و عدم تمایل خود برای کارگردانی در این شرایط سخن می‌گوید.
منیژه محامدی: تا زمانی که تماشاگر فقط برای دیدن بازیگر به سالن می‌آید تئاتر شکل نمی‌گیردمنیژه محامدی این روزها مشغول ترجمه و نوشتن کتاب خاطراتش است. او می‌گوید فضای تئاتر در ایران تغییر کرده و با آن احساس نزدیکی نمی‌کند به همین دلیل تمایلی برای کارگردانی در این شرایط ندارد.منیژه محامدی، مدرس و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه فضای تئاتر امروز با گذشته بسیار متفاوت است، از فعالیت‌های اخیر خود در زمینه ترجمه و اجرا گفت.
محامدی با اشاره به فعالیت‌های اخیرش گفت: «این روزها در آمریکا بیشتر مشغول به فعالیت در زمینه تئاتر درمانی هستم و گاهی نیز آثاری را روی صحنه می‌برم.» او ادامه داد: «طی دو سه سال اخیر سه نمایشنامه «حرفه‌ای»، «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» و یک نمایشنامه از آثار خودم را از فارسی به انگلیسی ترجمه کرده‌ام .همچنین یک نمایشنامه از انگلیسی به فارسی برگردانده‌ام و کتاب خاطراتم را نوشته‌ام.» محامدی افزود: «ما برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب و جامعه هدفی که قرار است متنی را به زبان او ترجمه کنیم، نیازمند شناخت درست فرهنگ، زبان و همچنین به‌روز کردن برخی از واژه‌ها و اصلاحات هستیم. به شخصه زمانی که متنی را از فارسی به انگلیسی برمی‌گردانم، متن را برای ویراستار آمریکایی می‌فرستم تا مطالعه کند. اگر از نظر مفهومی مشکلی نداشت برای چاپ ارسال می‌شود اما اگر درک واژه‌ها، مفاهیم و اصلاحاتش سخت بود؛ باز هم آن را ویرایش می‌کنم. به عنوان مثال من نمایشنامه «سووشون» را که با اجازه زنده‌یاد سیمین دانشور نوشته بودم و در صحنه اصلی تئاتر شهر روی صحنه بردم؛ به انگلیسی ترجمه کردم و زیر چاپ است. ترجمه این متن به دلیل اصلاحاتی که داشت، بسیار سخت بود و بعد از چهار بار ویرایش بالاخره به آنچه می‌خواستم، رسیدم.»او با بیان اینکه شرایط کار کردن خیلی سخت شده است، بیان کرد: «من بلد نیستم، تهیه‌کننده یا هنرپیشه سینما پای کار بیاورم. یک گروه دارم که فقط با آن‌ها کار می‌کنم و حضورشان برایم بسیار مهم است. در واقع خیلی اهل سیاست‌های جدید و مسائلی که اکنون در تئاتر باب شده نیستم. نه بودجه دارم، نه تبلیغات می‌دانم و به همین دلیل هم فکر می‌کنم فضای حال حاضر فضای من نیست.» این مدرس و کارگردان تئاتر ادامه داد: «من با حضور بازیگران چهره در تئاتر مخالف نیستم البته که این حضور به تئاتر آسیب وارد کرده است؛ چون تماشاگر دیگر برای دیدن تئاتر و درک بهتر مسائل به سالن نمی‌آید. او به سالن می‌آید تا بازیگر محبوبش را روی صحنه به تماشا بنشیند. در حالیکه ما تئاتر کار می‌کنیم تا آنچه از مسائل اجتماعی، فرهنگی و... می‌دانیم، منتقل کنیم اما تا زمانی که تماشاگر فقط برای دیدن بازیگر به تئاتر می‌آید تئاتر شکل نمی‌گیرد. خیلی از هنرپیشه‌های سینما، بازیگر نیستند؛ به همین دلیل هم شاهد اُفت تئاتر و بی‌محتوا شدن این هنر شده‌ایم.» محامدی بیان کرد: «ممکن است برای کار بعدی‌ام به سراغ یک هنرپیشه سینما بروم، همانطور که پیش از این نیز این کار را کرده‌ام اما کسی که بازیگر باشد. من برای اجرای نمایش «سووشون» در تالار اصلی تئاترشهر، هنرپیشه سینما به صحنه تئاتر آوردم ولی او با جان و دل با من کار کرد. خانم افسانه بایگان برای بازی در این نمایش یک‌سال هیچ کار دیگری نپذیرفت و با جان و دل روی صحنه بود. آن نمایش تجربه اول ایشان بود و هیچ وقت دیگر این تجربه را تکرار نکرد.» او ادامه داد: «اما بازیگران جدید را نمی‌توانم، بپذیرم. بازیگرانی که در یک روز چندین پروژه روی صحنه دارند. به نظرم این دیگر اسمش تئاتر نیست. ما باید تمرین بدن و بیان داشته باشیم با موسیقی کار کنیم، تمرکز کنیم و بهتر است بگویم زندگی کنیم تا تئاتر شکل بگیرد. برای من دقت و نکته‌سنجی در تمرین و اجرا اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل با این شیوه جدید تمرین و اجرای تئاتر آشنایی ندارم.» محامدی با تاکید بر اینکه فضای امروز تئاتر با فضای گذشته خیلی فرق دارد، گفت: «من اصلا گروه‌های نمایشی را مقصر نمی‌دانم، شرایط اقتصادی وحشتناک شده است. آن‌ها حق دارند برای زندگی روزانه در چندین پروژه حاضر شوند و یا با تمرین‌های کم به اجرا بروند. پیش از این شرایط بهتر بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی با گروه قرارداد می‌بست و تمام هزینه نمایش پرداخت می‌شد. وظیفه ما فقط کار کردن بود و خوب هم کار می‌کردیم. من کارهای بسیار بزرگی چون «سووشون»، «پرواز بر فراز آسمان»، «چشم اندازی از پل» و ... را در این شرایط روی صحنه بردم. آثاری که برای اجرای آن‌ها زمان تمرین داشتیم، آثاری فکرشده با دکورهای عظیم و گریم‌های عالی. من نگران بخش مالی نبودم و فقط به نمایش فکر می‌کردم. کارگردان نباید نگران دستمزد بازیگر، دستیار، دکور و ... باشد اما متاسفانه از زمان خصوصی‌سازی این قراردادها از بین رفت و گروه‌ها برای کار دچار مشکلات زیادی شدند. سختی و فشارهای زیادی که در آخرین کارم متحمل شدم؛ باعث دلزدگی‌ام شده و به همین دلیل واقعا به فکر کار جدید برای اجرا در ایران نیستم.»این هنرمند در پایان سخنانش از تصمیم خود برای اجرای نمایشنامه «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» نوشته ساناز بیان در چند شهر آمریکا خبر داد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/964820/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بدشانسی رونالدو به‌دنیا آمدن در نسل مسی بود!

کسب نقره کانتندر ترکیه از سوی پینگ‌پنگ‌بازان ایران

ناراحتی میلانی‌ها از واکنش مانیان به اشتباه بزرگ

درخواست بی‌سابقه آرسنال از لیگ برتر برای مجوز ویژه

آدرس غلط به رحمتی در ماجرای روزبه

مرگ مغزی استعداد سابق بایرن مونیخ

دوناروما کاری کرد به یوونتوس بیایم

پیروزی بزرگ النصر 10 نفره پیش از سفر به تهران

دلیل شگفتی‌سازی بزرگ حذفی از زبان سیروس

جشن صعود زودهنگام مورینیو با گلباران اندرلخت

فیلم کونگ فویی هیجان انگیز مدرن

تکذیب شایعه عجیب درباره امید عالیشاه!

رحمتی: بازیکنان استقلال دنبال جذب فالوئر در فضای مجازی هستند

اعتقاد به مهدویت، اصول مشترک همه مسلمانان برای برقراری عدالت جهانی است

حمایت بارزانی از مشارکت کرد‌ها در روند سیاسی سوریه

حضور طلایه‌داران گردشگری ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران

به دنبال کمک‌به توسعه ورزش با هدف نشاط و شادابی شهروندان هستیم

حضور ورزشکارانی از 12 کشور در کرمانشاه

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

دوبیتی زیبا از باباطاهر

«امتحان‌های فصل آخر» منتشر شد

شادی رئال کامل شد؛ بازگشت رودیگر از بازی با سیتی

ماشین سازی اراک قهرمان لیگ برتر کوراش شد

مهاجم آرسنال ادامه فصل را از دست داد

حمایت از اشلوت؛ غرور کار دست این داور داده!

میزبانی بیروت از سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

باخت اتحاد کلبا با وجود گلزنی قایدی

سر آلکس فرگوسن به مربی‌گری بر میگردد

دو شوک به النصر 4 روز قبل از پرسپولیس!

تارتار: باید مراقب باشیم تا حذف نشویم

فلورنتینو پرس قیمت وینیسیوس را به نماینده عربستان اعلام کرد

رحمتی: استقلالی‌ها برای فالوور بازی می‌کنند/ چشمی و نیک نفس را نمی‌شناسم!

رحمتی: یک اشتباه را 3 بار تکرار کردیم/ بازیکنان استقلال دنبال جذب فالوئر در فضای مجازی هستند

ناصر ابراهیمی :نمی‌توانیم از کارتال معجزه داشته باشیم؛ اشتباهات سریالی پرسپولیسی‌ها

مهدی رحمتی: بازیکنانم را ستایش می‌کنم

کارشناسی داوری و صحنه های مشکوک شمس‌آذر- استقلال

مهدی رحمتی: بازیکن استقلال برای جلب توجه در فضای مجازی و افزایش فالوور تلاش می‌کند

رحمتی: یک اشتباه را 3 بار تکرار کردیم/ متاسفانه استقلال درگیر فضای مجازی است

مهدی رحمتی: بازیکنان استقلال دنبال جلب توجه و افزایش فالوورند

رحمتی:بازیکنان استقلال برای فضای مجازی و فالوور بازی می‌کنند

«تکیه» شبکه افق به مناسبت میلاد حضرت صاحب الزمان (عج)

بهاروند: دومین رویداد محله‌محور «هُمسا» در لرستان برگزار می‌شود

تاکید رئیس جمهور توجه به اقتصاد دریامحور است

کرمانشاه میزبان مسابقات بین‌المللی تنیس روی میز بود

مسابقات جام الماس کرمانشاه در تقویم سالیانه قرار می‌گیرد

صنعت نفت 2-0 بعثت کرمانشاه: شاگردان کمالوند راهی مرحله یک چهارم شدند

جام الماس با هدف توسعه ورزش قهرمانی در کرمانشاه برگزار شد

کمالوند: اولویت صنعت نفت لیگ یک است

وحدت در کرمانشاه به معنای عملی خود محقق شده است

کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان کشور/ اسامی نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شد